Sherpakirken i Nepal

Sherpaprosjektet i Nepal: – Håp og fremtid for Sherpafolket.

Sherpaene lever i fjellområdene i Himalaya. De er ca 5-6 hundre tusen, og de aller fleste lever i Nepal. De har et eget språk som er i den tibetanske språkgruppe. Det vil si at det er ikke noe felles med nepali som er i indisk språkgruppe og er det offisielle språk i Nepal.
Vi støtter abeidet som Sherpakirken driver. De har, med et ungt brødrepar i spissen, nettopp fått fullført et over 40 års arbeid med å utgi det Nye testamente  på deres eget språk bl.a. i samarbeid med Normisjon.
De utgjør nå en forsamling på rundt 1-200, avhengig av hvor langt de får reist for å møtes på samlinger. Arbeidet er i god vekst.
De leier nå et senter, House of Hope, hvor de har opprettet et hjem for eldre som ikke har familie eller er utstøtt fra sin familie pga sin kristne tro. Dette senteret er i hovedstaden Kathmandu, hvor mange sherpaer nå bor for å skaffe seg arbeid bl.a., men de har mange bånd til hjemområdene hvor de også driver arbeid. Senteret inneholder forsamlingslokaler, leiligheter for ansvarlige og gjesterom for besøkende.

Normisjons hjemmeside kan du lese mer om dette arbeidet.